تجربه های لبنان

مطالب تاریخی -سیاسی-اجتماعی وجغرافیایی

تجربه های لبنان

مطالب تاریخی -سیاسی-اجتماعی وجغرافیایی

لیالی قدر

قدرشناسی شب قدر:

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

تَنزََّلُ الْمَلَئکَةُ» وضع ملائکه چطور است؟

یک نگاهی به ملائکه بکنیم.

فرشته‌ها کارگزاران هستی هستند. «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً» (نازعات/5) یعنی خدا تدبیر را به فرشته‌ها داده است. منتهی چند دسته فرشته هستند.

یک دسته به نام نازعات هستند. بشنوید. «وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً» (نازعات/1) قسم به فرشتگانی که جان مجرم را با سختی می‌گیرند. چون قرآن می‌گوید: وقتی می‌خواهند جان مجرم را بگیرند، فرشته می‌آید در صورتش می‌زند، به پهلویش می‌زند. مثل یک مجرمی که می‌خواهند او را ببرند، پلیس می‌آید او را می‌گیرد. این متن قرآن هست. مجرم وقتی جان می‌دهد، سیلی می‌خورد. و به پشت و پهلویش لگد می‌زنند. مشت می‌زنند. «یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ» آیه‌ی قرآن است. یعنی در صورتش می‌زنند، این رقمی جان او را می‌گیرند. «وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً» به آن فرشتگانی قسم که جان مجرمین را به سختی می‌گیرند.

دوم: «وَ النَّاشِطَاتِ» «وَ النَّاشِطَاتِ نَشْطًا» (نازعات/2) قسم به فرشتگانی که روح مؤمن را با مدارا و «نشط» یعنی نشاط، یعنی مؤمن وقتی می‌میرد انگار گل بو می‌کند. قسم به فرشتگانی که روح مجرم را با سیلی می‌گیرند، و روح مؤمن را با نشاط می‌گیرند.

«وَ السَّابِحَاتِ سَبْحًا» «وَ السَّابِحَاتِ سَبْحًا» (نازعات/3) قسم به فرشتگانی که در اجرای فرمان الهی با سرعت حرکت می‌کنند.

«
فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا» (نازعات/4) قسم به فرشتگانی که در فرمان خدا بر یکدیگر سبقت می‌گیرند. به ما هم گفتند: سبقت بگیر. سبقت ما در ماشین و خانه و پول و دلار و ریال و پاساژ و اینها است، ولی قرآن می‌گوید: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرات‏» در کار خیر سبقت بگیرید.

بیشتر سلام کنید. بیشتر به فقرا کمک کنید. بیشتر درس بخوانید. «سارعوا» سرعت، «سابقوا»،

«
فَاسْتَبِقُوا»،«فَالسَّا بِقَاتِ سَبْقًا»،«فَالْمُدَبِّرات ِ...» «فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً» اینها همه فرشته هستند.

«
تَنزََّلُ الْمَلَئکَةُ» شب قدر فرشته‌ها می‌آیند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد