تجربه های لبنان

مطالب تاریخی -سیاسی-اجتماعی وجغرافیایی

تجربه های لبنان

مطالب تاریخی -سیاسی-اجتماعی وجغرافیایی

لبنان

لبنان کشوری در حاشیه مدیترانه با مساحت 10452 کیلومتر مربع است.

پایتخت لبنان بیروت شهری زیبا بندری و در کنار دریاست. این شهر دارای دو بخش است. شمال شرق مسیحی نشین و جنوب غربی مسلمان نشین است.جنوب یا غرب این شهر با این که اخیرا مورد توجّه واقع شده، هنوز مشکلات متعدد دارد. همین که از خط حایل بین دو منطقه عبور کنید و به منطقه مسیحی نشین وارد شوید، وضعیّت به طور محسوس متفاوت است. خیابان ها، بسیار تمیز با اتومبیل های مدرن، انگار به یک کشور اروپائی وارد می شوید. این وضعیت به طور جدّی قابل تأمل است.

لبنان دارای چهار میلیون نفر جمعیّت است و چهارده میلیون نفر مهاجر در سراسر جهان دارد.

مردم لبنان غالبا سازگارند. از اینرو به راحتی می توانند خودشان را با فرهنگ های گوناگون هماهنگ کنند. در عرصه های مختلف انسان هایی موفق محسوب می شوند.

لبنان از جهت اقتصادی و نظامی کشوری ضعیف به شمار می رود و از آن جا که با رژیم اشغالگر قدس هم مرز است، از سوی این رژیم غاصب مورد هجوم واقع شده، بخش هایی از آن سالیان درازی در اشغال قرار داشت.

در بین کلیه کشورهای عربی تنها کشوری که عملاً در مقابل رژیم اشغالگر ایستادگی می کند، لبنان است. آن هم نیروهای حزب اللّه که شیعیانی استوار و مقاومند.

توانمندی نیروهای حزب اللّه به گونه ای است که حتی سوریه که مدعی مقاومت در مقابل اسرائیل است، سعی می کند و خود را حامی حزب اللّه معرفی کند به این وسیله بخش هایی از سوریه را که در اشغال اسرائیل است، آزاد سازد.

وضعیت فرهنگی لبنان

لبنان به چهار راه فرهنگی جهان معروف است. عقائد، ادیان، مکاتب و افکار گوناگون به راحتی در آن کشور ترویج می شود. در حقیقت می توان گفت: آن جا منطقه ی آزاد فرهنگی دنیا به حساب می آید.

فرهنگ غرب از سویی و فرهنگ آسیا از سوی دیگر و گاهی فرهنگ آفریقا در آن جا راه دارد و به سهولت با ابزارهای ارتباطی و با شیوه های جذّاب ترویج می شود. فضای شبهه پراکنی باز است و مردم تحت تأثیر القاءات و شبهات فراوان قرار می گیرند.

مسیحیان در لبنان حدود 40 مجله دارند که در بسیاری از موارد مطالب خود را در قالب های علمی ارائه می کنند.

کتاب هایی در نقد قرآن نوشته می شود و به خیال خودشان اشتباهات قرآن را بیان می کنند. در مقابل، تبلیغات شیعیان تا حدود زیادی به صورت شعار مطرح می شود.

بسیاری از کشورها در لبنان بر علیه شیعه تبلیغ می کنند و برای ویران کردن ایران، لبنان را نقطه شروع می دانند.

هر روز در روزنامه ها و مجلات بر علیه شیعیان بحث می شود.

در لبنان تعداد کانال های تلویزیونی به حدی است که مردم از آمار دقیق آن اطلاعی ندارند. آن ها اظهار می کنند حدود 200 تا 500 کانال تلویزیونی قابل دسترسی است. افراد با پرداخت وجهی می توانند کانال های مختلف را ببینند.اگر چه تعداد 9 کانال برای همگان بدون پرداخت هزینه ای قابل استفاده است.

شبکه ال بی سی مربوط به مسیحیان لبنان است که از طریق ماهواره در همه جا پخش می شود و برنامه های آن بسیار مبتذل است. در عربستان، لبنان را به ال بی سی می شناسند. در تلویزیون از لواط، ازدواج مرد با محارم خودش و ...بحث می شود. و مبنا بر هتاکی و سنّت سوزی است. در مقابل کانال اقراء عربستان مذهبی است و بینندگانی دارد.

تلویزیون الجزیره خیلی خراب نیست در عین حال جذاب است. این کانال ماهواره ای است.

یک کانال تلویزیونی در بیروت وجود دارد که به صورت شبانه روزی مرثیه پخش می کند.

تلویزیون ایران شبکه «سحر» برای زمان محدودی در خارج از کشور پخش می شود که واقعا باید درباره ی فعالیّت آن تجدید نظر شود.

کانال المنار مربوط به حزب الله است که تاحدودی مناسب است و به اخبار ایران به طور جدّی می پردازد.

احساس می شود که اگر کسانی بخواهند ایران را بعد از همگانی شدن ماهواره مطالعه کنند، اکنون می توانند به طور جدّی وضعیت شیعیان لبنان را به عنوان جامعه نمونه مورد دقّت و مطالعه قرار دهند و برای آینده برنامه ای بیندیشند. لازم به ذکر است که وضعیت فرهنگ دینی مردم لبنان نسبت به گذشته که تقریبا آثاری از دین باقی نمانده بوده بسیار بهتر و توجّه شیعیان به اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه و آله خیلی بیش از گذشته های دور است.

شیعیان لبنان غالبا بازگشت خود را به هویّت مذهبی، مرهون دو عامل اساسی می دانند:

1 ـ امام موسی صدر رحمه الله 2 ـ امام خمینی رحمه الله و انقلاب اسلامی ایران.

مردم لبنان نسبت به مقام معظم رهبری بسیار علاقمند و اطاعت آنان از رهبری شیعیان جهان بسیار قوی و نیرومند است.

همه شیعیان لبنان روی انقلاب ایران حساس هستند. و ایران را وطن اوّل خود و لبنان را وطن دوم می دانند. آنان می گویند ما نمی توانیم در لبنان کشور شیعی داشته باشیم ولی در ایران حکومت شیعه برقرار است.

مدارس آموزش و پرورش

در این کشور 33% از مدارس، توسط دولت و بقیه زیر نظر کلیسا و مسیحیّت اداره می شود. برخی از شیعیان، مدیریت تعداد معدودی از مدارس دولتی را به عهده گرفته اند که در مجموع حرکتی است لیکن نسبت به نیاز شیعیان بسیار کم است.

دولت برای مدارس غیر دولتی، حداقل و حداکثری برای دروس پیش بینی کرده و آنان باید مدارس را بر اساس آن چهارچوب ها اداره کنند. از این رو مدیران مدارس با توجّه به اهداف خود می توانند درس هایی را در مدارس ارائه کنند.

برای ایجاد و تشکیل مدرسه، دولت پس از بررسی، مجوز تأسیس مدرسه صادر می کند و پس از آغاز فعالیّت هر مدرسه لیست دانش آموزان خود را به آموزش و پرورش لبنان تحویل می دهد و در پایان سال مدرک تحصیلی به آنان اعطا می کند.

حزب الله از حدود سال 1380 هجری قمری به فکر تأسیس مدارسی برای شیعیان افتاد و تاکنون 9 مدرسه در لبنان و یک مدرسه در قم با کمک های مقام معظم رهبری و دولت ایران تأسیس کرده است که به نام مدارس المهدی شناخته می شود.

مسیحیّت که از 300 سال قبل در این کشور مدرسه ایجاد کرده، اکنون دارای400 مدرسه است. در مقایسه با 9مدرسه المهدی فاصله بسیار زیادی است.

مدارس المهدی مجموعا 6000 دانش آموز تحت پوشش دارند. در حالی که گاهی یکی از مدارس مسیحیان 6000دانش آموز دارد.

در مدارس المهدی در هفته 2 ساعت درس دینی و یک ساعت درس انگلیسی اضافه بر برنامه تدریس می شود.

در مجموع 4% از دانش آموزان شیعه، در مدارس شیعیان و بقیه در مدارس دولتی و تعداد زیادی در مدارس مسیحیان و مقدار اندکی هم در مدارس اهل سنت درس می خوانند. که این وضعیت خسارات جبران ناپذیری از جهت دینی و اخلاقی برای آنان درپی داشته است.

تدوین کتاب

دولت برای مدارس خود کتاب هایی تدوین کرده است. مدارس دیگر در انتخاب کتب درسی آزادند. این امر مؤسسات انتشاراتی را بر آن داشته که برای جلب مشتری در تدوین کتاب، بهتر رقابت کنند و هر مدرسه سعی می کند بهترین را انتخاب و خریداری کند.

مدارس المهدی برای انتخاب کتاب ـ با توجّه به ملاک های اخلاقی دینی ـ دچار مشکلات زیادی هستند.

غالب مدارس لبنان از دانش آموزان هزینه آموزشی دریافت می کنند و در برخی موارد از کمک های افراد خیّر استفاده می کنند.

هزینه آموزشی در مدارس تا حدّی زیاد است که گاهی اعضای حزب الله به دلیل عدم توان پرداخت کمک هزینه تحصیلی، فرزندان خود را از مدارس بیرون می برند.

در لبنان کلیه کسانی که مدرک دیپلم دریافت کنند، بدون کنکور می توانند وارد دانشگاه شوند.

در لبنان چنانچه بین طوائف اختلاف و درگیری باشد، امّا یک قانون عامی وجود دارد و آن این که همه، به علما و لو از گروه مخالف خود باشد، احترام می گذارند و روحانیون همه ی طوائف، محترم هستند.حتی مأمورین در لبنان هرگز از یک روحانی سؤال نمی کنند اقامه شماکجاست

به نظر می رسد با توجّه به وضعیت خاص لبنان تأسیس مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بیش از دانشگاه اهمیّت داشته باشد.

۰ شهر تاریخی بابیلوس شهر بابیلوس که در سواحل شمالی بیروت در لبنان واقع شده است و از مناطق باستانی بسیار قدیمی جهان محسوب می گردد . بقایای قرون وسطی و جنگهای صلیبی و حفاریهای بسیار آن را به یکی از مناطق باستان شناسی مهم در جهان تبدیل کرده است . قدمت بابیلوس به ۷ هزار سال پیش بر می گردد گروهی کوچک از ماهیگیران عهد نو سنگی در سواحل بیروت ساکن شدند که هنوز وسایل و حتی کلبه هایی از بقایای آنها در منطقه وجود دارد .این منطقه در اوایل عصر برنز در هزاره سوم پیش از میلاد به یکی از مراکز مهم کشتیرانی بدل گشت و از آنجا که فراعنه و پادشاهی کشورهای دیگر برای ساخت کشتی و مقبرهها و مراسم معنوی خود به چوب صنوبر و انواع الوار احتیاج داشتند ارتباط وسیعی با این شهر بر قرار کردند و در ازای آنها نیز انواع گنجینه های قیمتی به بابیلوس روانه کردند . این روند سالها ادامه یافت تا اینکه قبایل آموریت از کویر به این منطقه ساحلی حمله کردند و بابیلوس را به آتش کشیدند اما پس ساکن شدن در شهر ، شهر رادوباره ساختند . مصر با فرستادن هدایای بسیار دوباره ارتباط خود را حفظ کرد . به راحتی می توان از گنجینه های بسیار در مقبره شاهان بابیلوس به ثروت سرشار این شهر پی برد . در سال ۱۳۰۰ ق . م گروهی معروف به انسانهای دریایی از شمال به شرق مدیترانه روی آوردند و در این منطقه ساکن شدند که امروزه آنها را به نام فینیقیه ای ها می شناسیم . در همین دوران نوشتن و خط در بابیلوس بسیار رواج یافت و حتی در سال ۸۰۰ م به یونان راه یافت . در هزاره اول پیش از میلاد ، بابیلوس از تجارت با آشوریان و بابلیان سود بسیار می برد و پس از آن با ایران ارتباط بر قرار کرد . و کم کم این شهر در سالهای نخست عصر برنز به یکی از پایگاهای مهم دفاعی ایران محسوب می شد . بعد از فتح بابیلوس به دست اسکندر مقدونی زبان یونانی در بابیلوس رواج یافت و فرهنگ و سنن مردم بابیلوس با یونانی ها در هم آمیخت بعد از یونانیان رومیها بر بابیلوس حاکم شدند و معابد و حمامها و ساختمانهای دولتی بسیاری را در آن بنا نهادند . بابیلوس امروزه شهری پر رونق و نوین ، با قلبی تاریخی و کهن و آمیزه ای از سنن است . بندر قدیمی آن هم چنان در برابر دریا مقاومت می کند و در کنار آن بقایایی از حفاریهای شهر باستانی صلیبیون و کلیسا و بازار قدیمی و دیوارهای کهن قرون وسطی به همراه تعداد بیشماری از غذا خوری های متنوع و هتلها و فروشگاههای رنگارنگ ، خیابانهای زیبا که تلفیقی از معماری باستانی و نوین است به چشم می خورد . امروزه شهر بابیلوس یکی از مناطق توریستی لبنان محسوب می گردد و سالانه هزاران گردشگر از مناطق مختلف جهان برای دیدن این شهر عازم این کشور می گردند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد